Het 'Groei'-scenario
Vandaag, maar net wat beter

Het is 2040 en Salima wordt wakker. Slimme apparaten meten haar ontspannen hartslag en stressniveau, een constante reminder aan de wijze waarop technologie haar leven in alle facetten beïnvloedt. Na het ontbijt fietst ze naar de campus, het is niet ver. Ze woont in een speciaal studentencomplex, met betaalbare en duurzame woningen. In de centrale hub ziet ze medestudenten in uiteenlopende ruimtes; stilteruimtes, loungehoeken, samenwerkingsruimtes. Ze haalt een koffie bij de barista-robot en gaat naar haar college in de innovatieruimte. De docent begroet haar bij binnenkomst. Ze oefenen een nieuwe behandeltechniek met VR-brillen, de docent geeft live feedback. ’s Middags werkt ze zelfstandig in een focuscabine in de mediatheek. Aan het eind van de dag fietst Salima moe maar voldaan naar huis. De campus voelt als een tweede thuis waar ze kan leren, ontmoeten en ontwikkelen, al is het soms ook fijn om even af te kunnen schakelen.



In het jaar 2040 is de campus getransformeerd tot een bruisend epicentrum van kennis en technologie. Het digitale en fysieke komen harmonieus samen, en studenten en docenten bloeien op dankzij geavanceerde, adaptieve leersystemen. De inrichting van de leeromgeving, zowel online als offline, sluit aan bij de veranderende behoeften van de onderwijsgemeenschap. Ruimtes zijn flexibel en multifunctioneel, en het onderwijsmodel benadrukt co-creatie en interactie. Ondanks de vele successen in dit overwegend optimistisch toekomstbeeld, zijn er ook schaduwzijden: vraagstukken rondom privacy en de mentale gezondheid van studenten vragen om aandacht. Maar met een goede mix van groene gebouwen en state-of-the-art technologie integratie, staat de campus in dit scenario symbool voor innovatie, duurzaamheid en een toekomst van groei en samenwerking.

Uitgangspunten

- Theorie en praktijk integreren naadloos.
- De campus functioneert als een verbonden kennis-hub.
- Fysieke en digitale werelden ‘blenden’ volledig.
- Onderwijs is flexibel en op maat.
- Duurzaamheid en respect voor het milieu zijn kernwaarden.
- De campus dient als een levendige ontmoetingsplek.
- Publieke waarden hebben hoge prioriteit in besluitvorming.
- Een leven lang leren wordt actief gepromoot.
- De campus staat aan de voorhoede van innovatie.
- Technologie is in veel facetten van het onderwijs geïntegreerd.

Extremen

Om dit scenario beter te doorgronden, helpt het om haar kenmerken tot extremen door te denken. Wanneer we dit doen, komen we uit op de volgende aspecten:

Hyper-connectiviteit: Real-time, wereldwijde connectiviteit.
Ultra-personalisering van leertrajecten: Elk individu een volledig gepersonaliseerd leertraject.
Ongekende integratie van technologie: De fysieke en digitale realiteiten smelten samen.
Kernprincipe duurzaamheid: Elke component van de campus is duurzaam.
Utopische gemeenschapscultuur: Inclusiviteit voert de boventoon.
Onderwijs zonder grenzen: Onderwijs zonder schotten, letterlijk en figuurlijk.

Wildcards

Onvoorziene en disruptieve veranderingen die dit scenario enorm kunnen beïnvloeden:

Doorbraak in EdTech: Een plotselinge doorbraak verstoort of versterkt bestaande methoden.
Wereldwijde economische crisis: Een onverwachte crisis bedreigt beschikbare middelen.
Wetenschappelijke doorbraak in duurzaamheid: De campus verduurzaamt radicaal.
Veranderende werkkrachtbehoeften: Verschuivingen in de arbeidsmarkt beïnvloeden de campus.
Cyberaanvallen: Digitale bedreigingen leiden tot een herziening van de digitale infrastructuur.